Przekładnie kątowe w ciężarówkach do LEGO trialu
Witajcie,
Dziś czas na przekładnie kątowe. Nie od wczoraj wiadomo, że przekładnie kątowe w naszych trialówkach są miejscami największych strat mocy (pod warunkiem, że nie popełniasz podczas budowy auta jakichś dużych błędów i pod warunkiem nie stosowania większej liczby przekładni kątowych, ponad liczbę równą liczbie osi w ciężarówce) jeśli chodzi o tarcie na zębach kół zębatych. Dzieje się to dlatego, że w naszych ciężarówkach używamy najczęściej 4 zębnych kół zębatych przyp. knoby, które w istocie bezproblemowo działają tylko w ułożeniu wzajemnym kątowym. Ich 4 zęby (knobów) są bardzo solidnie połączone z piastą (dzięki temu bardzo rzadko dochodzi do ułamania zęba w knobie), natomiast łeb zęba jest profilowany w 3 płaszczyznach i przypomina połówkę jajka ze ściętym czubkiem, odbitą lustrzanie.
Zaletami knobów jest więc właśnie ich wytrzymałość a także to, że są wykonane w technologii nieparzystej liczby studów (są kompatybilne z liftarmami, choć dziś to już oczywistość, nie zawsze tak było). Do ich wad zliczyć należy niemożność utworzenia konobowej przekładni kątowej przelotowej (czyli 3 knoby zazębione kątowo) z racji blokowania się takiej przekładni i ogromnych strat mocy (wynika to także z luzów zazębiania się knobów), oraz poruszane wcześniej opory na przekładni opartej na nich. Opory te wynikają z zacierania się powierzchni obłych (tychże „jajek”) na łbach knobów. Można oczywiście smarować te kołą zębate, jednakże zawsze nawet nasmarowane, będą one pracowały na zasadzie tarcia siłowego a nie prawidłowego przekazywania ruchu obrotowego, właściwego dla standardowych kół zębatych, z zębami prostymi, ewolwentowymi lub kątowymi.
Dodatkowo należy dodać, że najmocniejsze knoby (czyli najbardziej odporne na odgniecenia powierzchni kulistych na łbach zębów) to te koloru żółtego, które są wyraźnie twardsze i odporniejsze na zużycie (ścieranie) niż knoby ciemnoszare (sprawdziłem). Wytrzymałości białych, zielonych oraz czarnych nie testowałem.
Chcąc rozwiązać w typowym układzie napędowym (nie mówimy tu o ustawieniu silnika/silników napędowych poprzecznie do osi pojazdu), można skorzystać z dwóch alternatywnych rozwiązań. Oba sprawdziłem w trialówkach i mogę się z wami podzielić wiedzą na ten temat.
-Alternatywa 1.
Koła zębate kątowe, 2 rodzaje. Koła typu: luźne
oraz typ drugi:
Używając jednego koła 87407 oraz trzech 32198, możemy zbudować taki układ:
Układ taki generuje mało oporów i dzięki stabilizacji kołem zębatym kątowym nie sprzęglonym, nadaje się do niezbyt ciężkich ciężarówek. Generalnie polecam, ale w układach lekkich i z nie za dużą mocą (maks. 2,21W/2 na jedną przekładnię i koniecznie zwolnice przy kołach). Jako ciekawostkę, mogę podać, że taką przekładnię testowałem w tatrze 813 8×8:
Przekładnia ta pracowała w tatrze podczas testów i mimo dużej masy kabiny, która była daleko wysunięta do przodu, zaczynała chrobotać na zębach dopiero przy dużych pionowych przeszkodach rzędu 5-6 studów.
-Alternatywa 2.
Zamiast knobów można wykorzystać takie koła zębate do zazębiania prostego/kątowego, starego typu:
Zaletą (w teorii) tych kół zębatych, jest możliwość utworzenia przelotowych przekładni kątowych (3 koła zębate, zazębione kątowo), wadą ich nieliftarmowa szerokość – 4 study. Zbudowałem ciężarówkę z kołami zębatymi tego typu w przekładniach kątowych:
Rozwiązanie w ten sposób okazało się znacznie lepsze, niż przekładnie kątowe przelotowe oparte na knobach (które wcale nie chcą poprawnie pracować), jednakże znacznie gorsze (duże wycieranie zębów i w związku z tym rosnące opory), niż przekładnie kątowe nieprzelotowe, oparte na knobach, czyli o takie jak w ginafie:
Podsumowując:
Dla układów lekkich i z małą mocą, polecam przekładnie kątowe przelotowe, oparte na kołach zębatych kątowych ze stabilizacją w postaci 4 koła kątowego z20 nie zazębionego z osią.
Dla układów cięższych ( w praktyce większości trialówek) polecam przekładnie kątowe nieprzelotowe, oparte na knobach (kołach zębatych 4 zębnych).
Dzięki za uwagę.
Pozdrawiam.
PS. A oto, co dzieje się w moim garażu z maszynami, które nie spełnią oczekiwań: